top of page

Yahoo's thuiswerken-terugdraai-project

Wie heeft de afgelopen tijd niet gelezen? Yahoo stopt met werken-op-afstand. Het bedrijf stuurde namens CEO Marissa Mayer een memo naar alle medewerkers met daarin de mededeling dat thuiswerken verboden wordt. Vanaf juni wordt van elke Yahoo-medewerker verwacht dat hij of zij uitsluitend op kantoor werkt.

Uiteraard levert dat een enorme storm van kritiek op. Yahoo is toch innovatief, hip, modern, jong: dan ga je toch niet met terugwerkende kracht je medewerkers flexibel werken verbieden? Toen ook nog eens de memo op internet rondging (het was natuurlijk te verwachten) kwam ook wereldwijd de kritiek op gang.

Yahoo blijkt erg geschrokken van de mate van kritiek die het bedrijf te verduren kreeg: EN TERECHT als je het mij vraagt! Na dagenlang kritische vragen beantwoord te hebben, kwam Yahoo met een officiële korte verklaring:

"Het gaat hier niet om een algemene kijk van onze technologie branche op thuiswerken. Dit gaat om wat goed is voor Yahoo, juist nu."

Aangezien we inmiddels overal tijd- en plaatsonafhankelijk kunnen en mogen werken (niet in de laatste plaats door de opkomst van applicaties die ons in staat stellen makkelijk flexibel te werken) werken we in de weekenden en in de avonden. Volgens veel deskundigen is dit dan ook beter voor de werk-/privébalans. Wat ik daar overigens van vind, lees je hier). Marissa Mayer gooit deze hele visie overboord:

"Om de beste en meest efficiënte werkplek te worden, is het noodzakelijk om naast elkaar te werken, niet digitaal maar fysiek. Daarom is het noodzakelijk dat we altijd aanwezig zijn in onze kantoren. Veel van de beste oplossingen en beslissingen komen door samen te praten, te brainstormen en door nieuwe mensen te ontmoeten. Snelheid en kwaliteit worden vaak minder als we moeten samenwerken met thuiswerkers. We moeten één Yahoo zijn, en dat begint met elkaar fysiek bij elkaar te zijn!"

Mijn mening over thuiswerken moge duidelijk zijn. Toch ben ik een groot voorstander van tijd- en plaatsonafhankelijk werken mits er goede afspraken gemaakt worden. Zinnige input heb ik gelezen op mijn mening over thuiswerken:

  • Thuiswerken is geen vrije dag

Thuiswerken moet altijd kunnen

  • Thuiswerken is geen vaste afspraak

Ik snap Mayer goed: ze doet wat op dit moment het beste is voor Yahoo. Ze maakt wat mij betreft een kapitale beginners-managers-fout: in tijden van crisis terugplooien in oude patronen en terugvallen in oude gewoontes. Het was veel sterker geweest als ze op het zeepkistje geklommen was om te zeggen:

"Er woedt een crisis buiten deze muren. Buiten lopen mensen die niet weten wat de toekomst hen brengt en kranten worden alleen nog maar verkocht als ze de crisis genoeg aandacht geven. En daarom, fijne collega’s, ben ik juist zo trots op jullie. Jullie maken wat Yahoo nu is. In deze tijd wordt flexibiliteit en zekerheid gevraagd. Wij blijven innoveren, ongeacht wat er buiten gebeurt. Blijf jullie werk doen, zoals je het doet en innoveer iedere dag een beetje. Dan blijven we het leukste bedrijf van Silicon Valley en ver daarbuiten!"

Laat de zin en onzin over thuiswerken over aan de leidinggevenden: die zijn ervoor aangenomen om het beste uit hun mensen te halen. Als CEO moet je bezig zijn met strategie en toekomst, toch niet met HOE je mensen werken? Wel WAT ze opleveren… Of ben ik nou naïef?

Vorige Blogs
Recente Blogs
Vind Mij Op
  • Facebook App Icon
  • Twitter App Icon
  • LinkedIn App Icon
  • Instagram App Icon
Mijn Favoriete Sites
bottom of page