top of page

Waarom de adviezen ‘Praat Nederlands met me’ en ‘Gewoon je bek houden’ waardevoller zijn dan ooit

Jinek. Maandagavond 5 oktober 2020. Een speciale uitzending om in gesprek te gaan met jongeren over het corona-debat. Famke en Diederik zijn nu dikke vrienden en we mogen dat weten.


Natuurlijk ergerde ik me vroeger weleens aan mijn ouders. Plaatsvervangende schaamte. Dan voelde ik de behoefte om weg te lopen. Stomme ouders. Ze snappen me gewoon niet. Waarom zou ik dan nog langer onder hetzelfde dak willen wonen?


De jongeren in de studio moeten denk ik hetzelfde gevoeld hebben. Ernst Kuipers in de rol van strenge vader, Ahmed Aboutaleb als niemand-tegen-het-hoofd-willen-stuitende moeder. Diederik Gommers als lievelingsoom. Sowieso zijn de vijftigplussers in deze Jinek veel langer en vaker aan het woord dan de twintigers… In gesprek met jongeren of toch met ouderen Eva?


Nadir Sakdir wil graag weten wat Corona anders doet na 22.00 uur dan overdag. Polina Balvert (een studente die net nog een zinnige suggestie heeft om musea-bezoek aantrekkelijker te maken op latere tijdstippen) reageert met “Mensen worden dan gezelliger…” Ze wordt onderbroken door Ahmed Aboutaleb: “De gedachte daarachter is dat, naarmate mensen meer drinken, is de neiging om sociale afstand te houden kleiner, dus bestaat de kans op het overdragen van het virus.”


Oké, Ahmed. Ik heb twee adviezen voor je:


1) Praat Nederlands met me (vrij naar Kenny) omdat je eigenlijk wilde zeggen:


“Mensen worden gezelliger als ze meer drinken. Dan knuffel je ook wat sneller. En dat is niet handig omdat het virus erg besmettelijk is.” Makkelijk hè?


2) Gewoon je bek houden (vrij naar Mark), omdat Polina begon met een goede uitleg aan haar mede-jongere.


Je hebt het in de uitzending over ‘doelgroep-communicatie’ en dat je dat belangrijk vindt. Wat is er mooier dan iemand van de doelgroep jóuw standpunt te laten verdedigen? Daar moet je alleen even je bek voor houden. Makkelijk hè?


Nizar El Manouzi (student Geneeskunde) is heel duidelijk bij de rondvraag: ‘We moeten beseffen dat we hier aan tafel statistische termen en jargon gebruiken. (…) Mensen met een laag-sociaal-economische status ervaren de maatregelen heel anders. Ze zitten met heel andere dingen in hun hoofd. De communicatie mag duidelijker en helderder.’


Inderdaad Nizar. Sterker nog, ik vraag me af waarom we niet altijd makkelijke woorden gebruiken? Het is niet zo dat de intellectuelen makkelijke taal niet begrijpen. Je moet soms wat langer nadenken over wat je nu écht wil zeggen, dat is de keerzijde van makkelijke taal. Maar als de boodschap beter aankomt, gewoon doen toch? Dan begrijpen we elkaar een beetje beter.

Vorige Blogs
Recente Blogs
Vind Mij Op
  • Facebook App Icon
  • Twitter App Icon
  • LinkedIn App Icon
  • Instagram App Icon
Mijn Favoriete Sites
bottom of page