top of page

Migratie is het probleem niet, gebrek aan langetermijnvisie wel

"EU gaat migranten ontmoedigen"

Zo opende Marc Peeperkorn de Volkskrant vandaag, dinsdag 10 november 2015. Ik ben moe van al het nieuws rondom de vluchtelingenproblematiek maar de foto onder de titel deed me toch besluiten iets van me te laten horen.

Lees vooral de laatste alinea even. Ik ben het ermee eens. Vluchtelingen zijn welkom. Ze brengen nieuwe ideeën mee en een andere kijk op voor ons normale zaken. Ik vind ook dat ze zich zullen moeten voegen naar "onze" cultuur. Wij accepteren geen gedwongen (meisjes)huwelijken of polygamie. Halal, daar doe ik niet moeilijk over. Alsof wij humaner slachten... Boerka's worden niet getolereerd. Daar kun je het als vluchteling niet mee eens zijn. Dan moet je hier niet zijn.

Ik denk alleen dat dit soort propaganda maar kort werkt. Ik moest meteen denken aan Nacer Barazite. De voetballer van FC Utrecht weigerde de vrouwelijke verslaggeefster van Fox Sports de hand te schudden "uit geloofsovertuigingen". Dit vinden velen ethisch incorrect. Het grootste probleem echter is het antwoord dat Barazite zou kunnen geven als hem gevraagd wordt zich te voegen naar onze cultuur waar het heel normaal is vrouwen gelijk te behandelen als mannen. "Ik ben geen buitenlander want ik heb een Nederlands paspoort."

Dit is nou ook precies het probleem wat, op lange termijn, zou kunnnen optreden bij migranten. Kinderen van migranten die hier geboren worden maar wel de ongewenste cultuur van hun ouders meekrijgen zullen altijd kunnen antwoorden "Ik ben een Nederlander en dit is mijn cultuur." Kom dan nog maar eens om een correctie.

Ik ben niet bang voor migranten maar ik denk dat we de discussie moeten voeren hoever we willen gaan voor hun opvang. Én we moeten de consequenties (ook op lange termijn) onderzoeken. Daar zullen oplossingen voor moeten komen. Moeten we misschien af van cultuurbewaking aan de grenzen? Moeten we het allemaal wel vastleggen? Of moeten we juist heel duidelijk zijn?

Ik weet het ook niet. Wel weet ik dat de wereld in actie moet komen tegen verkeerd extremisme. Je laat een heel gezin toch niet in een gammel bootje stappen terwijl de bommen en granaten ze om de oren vliegen? Dáár moeten we wat doen.

Vorige Blogs
Recente Blogs
Vind Mij Op
  • Facebook App Icon
  • Twitter App Icon
  • LinkedIn App Icon
  • Instagram App Icon
Mijn Favoriete Sites
bottom of page