top of page

Zeurpieten bij uitgevers vallen over Adblockers

Ik zag een uitzending van De Wereld Draait Door met internetgoeroe Alexander Klöpping over Adblockers. REVOLUTIE in de uitgeverswereld! Twee Nederlandse knaapjes van nog geen 20 jaar oud hebben samen met Apple een plannetje gesmeed om advertenties voortaan op je smartphone en tablet te kunnen blokken. Heerlijk: geen schreeuwende banners of irritante, slecht gemaakte video's meer.

Vreemd dat Matthijs van Nieuwkerk het allemaal nogal onterecht vond. "Hoe moeten de uitgevers nu nog geld verdienen?" Ik vind dat nogal naïef en ouderwets van Matthijs. Want ik moest meteen weer denken aan mijn eerdere blog over social media en de nee-nee sticker. Was de hele reclamewereld ook zo boos toen de nee-nee sticker voor de brievenbus geïntroduceerd werd? Ik was te jong om dat nog te weten.

Maar feitelijk is er nu niet heel veel meer aan de hand. De consument neemt gewoon de regie over zijn eigen digitale brievenbus. Mag het? Hij wil niet meer worden lastiggevallen met allerlei reclamemeuk waar hij niet op zit te wachten. Gerichte en leuke reclame; dat mag wel, getuige alle virale video's en blogposts van reclamemakers die daar moeite voor doen. Maar ja, die kosten ook vaak wat meer...

Ik neem het al die merken eigenlijk ook helemaal niet kwalijk. Zij huren slechts bureaus in die schijnbaar het beste met ze voor hebben en de beste adviezen geven. Fout van die bureaus is dat ze zijn vergeten ECHT op de stoel van de consument te gaan zitten. "Donder maar een hele grote hoop reclame over de consument heen, crossmediaal nog het liefst, dan komt jouw merk als beste naar boven." Dit is dus een heel slecht advies.

Hoe moet het dan wel? Ga verhalen vertellen die de aandacht van de consument waard zijn. Maak video's die een boodschap hebben én leuk zijn om naar te kijken. De humor is soms ver te zoeken bij reclame maken. Daarnaast denk ik dat we af moeten van het idee dat je reclame maakt voor de grote massa. Massa is kassa is voorbij. Tenzij je je in een lage-prijzenmarkt profileert. Maar dan kom je vanzelf op de juiste deurmat terecht omdat uit onderzoek blijkt dat die consumenten de minste nee-nee stickers op hun deur plakken.

Wil je dus aandacht vragen voor je iets duurdere product, dienst of merk? Ga dan serieus aan de slag met de juiste communicatie. Niet voor niets is storytelling zo booming. Mensen willen echte verhalen horen. Dus stop met zeuren uitgevers en ga mooie dingen maken voor je klanten. Goede advertorials en testimonials werken vast wel. En daar mag best voor betaald worden. Moet je alleen nog even een goede schrijver vinden.

Vorige Blogs
Recente Blogs
Vind Mij Op
  • Facebook App Icon
  • Twitter App Icon
  • LinkedIn App Icon
  • Instagram App Icon
Mijn Favoriete Sites
bottom of page