top of page

Het Nieuwe Werken: je werkgever is echt niet meer je baas.

“Een nadeel van HNW is dat je het contact met je directe collega’s mist.” Een vaak gehoord argument op plekken waar het invoeren van HNW ter sprake komt. Ik heb mijn collega’s laatst geïnterviewd en ik sloot telkens af met dezelfde vragen: “Wat heeft HNW je in positieve zin gebracht?” en “Wat mis je nu HNW is ingevoerd?”. Op de eerste vraag kreeg ik steevast het antwoord “Vrijheid en zelfstandigheid” of begrippen van gelijke strekking. Op de tweede vraag kreeg ik het antwoord waarmee ik dit blog begon.

Toen ben ik eens gaan nadenken: het kan toch niet zo zijn dat iedereen steeds dat antwoord geeft? Dan is er toch fundamenteel iets mis met HNW? Dat weiger ik te accepteren. HNW is de oplossing voor veel problemen, dan toch ook voor het gemis aan face-to-face contact? Volgens mij maken we een denkfout. We gaan uit van wat altijd was, zoals we het gewend waren. We zijn gewend in afdelingen te werken met dezelfde collega tegenover je op hetzelfde plekje op dezelfde tijdstippen.

Ga erop uit!

Met HNW kieperen we al die zekerheden overboord. Dus minder contact met collega’s (de één zit namelijk thuis terwijl de ander op locatie bij een klant werkt). Maar daar stopt het niet. Dat je werkgever toevallig je salaris betaalt, is slechts een gegeven. Je werkgever zorgt steeds minder voor je directe sociale

contacten. Je moet er zelf op uit!

Wil de echte professional opstaan?

Ik heb gemerkt dat ik er andere contacten voor terugkrijg. Ik zit meer bij mijn klanten, ken ze beter, maak een praatje met iedereen die bij mijn klant werkt. Ik ben meer op netwerkbijeenkomsten te vinden waar ik weer nieuwe mensen leer kennen. Ook leveranciers zitten nu in mijn sociale kringen.

Google+

Bekend met Google+? Google snapt het: zo werkt het. Het is niet meer “wij” (collega’s van een fantastisch bedrijf) tegen de rest van de wereld (leveranciers en, ja, ook klanten). “Wij” is nu veel meer alle mensen met wie ik contact heb. We praten steeds meer over partnerschap in plaats van klant-leverancier-relatie.

Keuzevrijheid

Soms moet ik overleggen met mijn collega’s en dat is best fijn ook. Ik merk dat ik nu veel meer energie stop in die contacten. Niet meer dat troosteloze “goeiemoggel” en die slechte grapjes van die vervelende collega met z’n vieze koffiemok en roze koeken. Nu kan ik er zelf voor kiezen met wie ik wil omgaan. Mijn werkgever bepaalt nu mijn werkplek (en daarmee mijn uitzicht) niet meer. Als je dan contacten wilt blijven onderhouden, moet je er meer moeite voor doen en openstaan voor anderen.

Afdelingen bestaan niet

Afdelingen bestaan dus ook niet meer, maar wel multidisciplinaire teams. We werken nu meer op projectbasis. Ik schakel de juiste collega’s in bij een probleem, uitdaging, kans. Waar, hoe en wanneer ík dat wil. Ik krijg er dan ook de kriebels van als ik weer hoor “Ik mis de sociale contacten van mijn collega’s”. En al die werkgevers maar luisteren en zich achter de oren krabben dat dit toch wel een probleem is. Geef gewoon antwoord: “Dat klopt, daarom liggen er buiten veel meer en leukere sociale contacten op je te wachten, echt waar, ga maar kijken!”

En o ja, HNW daagt je toch uit om zelfstandiger en vrijer te zijn? Het begint bij jezelf…

Vorige Blogs
Recente Blogs
Vind Mij Op
  • Facebook App Icon
  • Twitter App Icon
  • LinkedIn App Icon
  • Instagram App Icon
Mijn Favoriete Sites
bottom of page